Forenkling af Hovedbanen; kapacitet? (Generelt)
Fint med lidt teoretiske betragtninger, men ind imellem så generer virkeligheden mig.
I regnestykket forudsættes 16 tog på Vestbanen – men strækningen kan alene håndtere måske 14. Af de 14 er der minimum 4 som ikke kører til København H – 2 godstog og 2 persontog til lufthavnen.
Hvis der forudsættes en minimal vendetid på København H, så skal køreplanerne på strækningerne jo indpasses efter dette. Et eksempel – hvis Øresundstogene skal vende på f.eks. 12 minutter, ja så kræver det jo at planen/takten over Øresund og ind i Sverige skal tilpasses. Dvs. forudsætningen på København H bliver bestemmende for hvorledes togene skal køre i Sverige. Modsat, hvis der på København H er en fleksibilitet i vendetiden, ja så er fleksibiliteten større for køreplanlægningen på strækningerne, f.eks. indpasning af godstogene over Amager og broen.
Hvorledes forholder din kapacitetsanalyse sig til det faktum at Banedanmark har forudsat at DSBs fjerntog hver gang skal køre til og fra DSBs nye værksted (side 43 i Banedanmarks oplæg)?
JH