Venstresporsdrift på Ny Bane - Ekstra bro i Ringsted (Generelt)
Det givne design her har samme antal broer og samme muligheder for krydsningsfri udfletning som BaneDanmark's "Alternativ Kort Sydlig Omfartsbane". Ligesom dette forslag kan man vælge at forlænge den til en variant af Lang Sydlig Omfartsbane. I sig selv er den altså hverken værre eller bedre end Alternativ Kort Sydlig Omfartsbane, men sammen med de andre delelementer kan den give en stor forbedring.
Venstresporet variant af "Alternativ Kort Sydlig Omfartsbane":
Hej anho
Tak for tegning (med blå:) og detaljeret beskrivelse af de mange aspekter. Nyder diskussionen.
Men, er det mig der er tosset, eller sparer man man ikke en bro i Ringsted?
Jeg kan simpelthen ikke se hvordan man i højresporsløsningen kommer niveaufrit fra Femern mod Roskilde uden at bygge en ekstra bro.
Jo, man kan godt, men det kræver en 270-300 grader kurve, som geografien, så vidt jeg kan se, ikke tillader. Den vil jo blive spærret inde af de omliggende baner og motorvejen. Man kan selvfølgelig reducere diameteren ved at tillade hastigheder under 100-120 km/t, men det vil ikke være acceptabelt. Det vil også udløse adskillige ekstra kilometer bane á 75 mio. kr. pr. km. En bro koster vel omkring 200 mio. kr.
I øvrigt kan Venstresporsløsningen med en Kattegatforbindelse forlænges til sammenfletningen i Kalundborg. Herved spares, analogt med ovenstående, endnu en bro ved udfletningen med gammel bane i Fjenneslev.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k