Forenkling af Hovedbanen; kapacitet? (Generelt)
Der vil også stadig være sporforbindelser der gør det muligt at køre Nivå-Køge-Næstved; BaneDanmark anbefaler dog at man ikke gør brug af dem i daglig drift.
Nu er det jo trods alt Tokyo Hovedbanegård der ligger til model for forenklingen af Hovedbanegården.
BaneDanmark siger at man kan presse vendetiden ned på 12 minutter hvis man dropper rengøring.
Man skal helt generelt være forsigtig med at basere beslutninger på argumenter, der ligger udenfor det reelle kompetenceområde for den, der anbefaler beslutningen.
I ovenstående tre eksempler bør man jo umiddelbart tænke lidt over, at BDK som infrastrukturforvalter definerer hvor Trafikkøberen skal køre tog - og altså hvilke passagerstrømme, der vil være, og hvilken økonomi trafikkøberen skal bruge.
Man bør også tænke over Tokyo som forbillede? Hvordan er jernbanestrukturen i Japan? Basalt set er den usammenlignelig med danske forhold og endda endnu længere væk fra EUs rammer for vækst i markedet.
Endelig er det pudsigt, at BDK blander sig i rengøring af togene.
Også selv om det godt kan være, at BDK har ret, så mangler der helt basalt set objektivitet i rådgivningen af beslutningstagerne i den danske jernbane.
/Lasse