Venstresporsdrift på Ny Bane - opsummering og uddybning (Generelt)
Der bliver ikke kapacitet til godstog i dagtimer på ny bane.
Det gør der ifølge BaneDanmark's beslutningsoplæg til udfletningen ved Ringsted.
SJ og FlixTrain skal tjene penge så de kører naturligvis via København H!
Der er rigeligt med tog der kører fra Hovedbanegården mod vest allerede. Et tog der kommer fra Sverige kommer til at køre over Ny Ellebjerg for at spare mere end 20 minutter, som altså er en enorm mængde tid for de gennemrejsende passagerer fra Sverige mod Jylland eller Tyskland. Der kommer også snart metro til Ny Ellebjerg, så det bliver kun marginalt sværere at komme til Ny Ellebjerg end at komme til København H for de københavnske passagerer. Et stop på Hovedbanen er ikke et must-have med mindre man har endestation dér.
Men den meget dyrbare tilsutningsbane er jo slet ikke nødvendig og den er allerede ekstremt dyr nu!
Tilslutningen i Ringsted er nødvendig her og nu. Hvis man kan få en betydeligt bedre løsning for kun marginalt flere penge, er det så ikke noget man i det mindste burde lave en screening af? Den totale merudgift til mit forslag i forhold til BaneDanmark's forslag er kun prisen for én enkeltsporet baneforbindelse på et sted mellem 1,5 og 3 kilometer, som oven i købet kan udføres helt uden ekspropriering.