Venstresporsdrift på Ny Bane - opsummering og uddybning (Generelt)
Og når de nu med meget tæt trafik i lufthavnen kan lade godstog krydse i niveau mod Sverige
Det kan de jo så heller ikke. Det nye infrastrukturudspil inkluderer retningsdrift og ekstra perroner på Lufthavnen specifikt så man ikke længere behøver at krydse godstogene i niveau.Den eneste udgift for den her plan er til forbindelsessporet mellem det vestlige spor på Ny Bane og flyover'en. De andre projekter skal bygges alligevel, i en eller anden form. Så må det være op til dem der har bedre forstand på det end mig at regne på om det kan svare sig eller ej; det rækker mine evner ikke til. Jeg synes bare det er sjovt at lege rundt med.
Og helt fint med det
Problemet er at det forbindelsesspor er et megaprojekt, uanset hvilken af de tre løsninger, du skitserer, som vælges. Både økonomisk og i forhold til naboer/miljø er de formentlig for omkostningsfulde i forhold til gevinsten. Især når der er lagt op til at hovedtogvejene er Kbh-Ringsted og Øresund-Roskilde. Den væsentligste undtagelse er et til to godstog i timen Ringsted-Øresund, som oplægget ser ud nu, og det er jo formentlig indregnet i grundlaget for udformningen af den nuværende flyover. Læg dertil den politiske ulyst til at begynde at bygge om på et helt nyt jernbaneanlæg, som kun lige er taget i brug.
Så hvis der ingen genvinst er uden forbindelsessporet tror jeg desværre silden er død.