Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstresporsdrift på Ny Bane - opsummering og uddybning (Generelt)

af Niels Bak, 28/4 2021, 13:20 (1398 dage siden) @ anho

Og når de nu med meget tæt trafik i lufthavnen kan lade godstog krydse i niveau mod Sverige


Det kan de jo så heller ikke. Det nye infrastrukturudspil inkluderer retningsdrift og ekstra perroner på Lufthavnen specifikt så man ikke længere behøver at krydse godstogene i niveau.

Den eneste udgift for den her plan er til forbindelsessporet mellem det vestlige spor på Ny Bane og flyover'en. De andre projekter skal bygges alligevel, i en eller anden form. Så må det være op til dem der har bedre forstand på det end mig at regne på om det kan svare sig eller ej; det rækker mine evner ikke til. Jeg synes bare det er sjovt at lege rundt med.

Og helt fint med det :-)

Problemet er at det forbindelsesspor er et megaprojekt, uanset hvilken af de tre løsninger, du skitserer, som vælges. Både økonomisk og i forhold til naboer/miljø er de formentlig for omkostningsfulde i forhold til gevinsten. Især når der er lagt op til at hovedtogvejene er Kbh-Ringsted og Øresund-Roskilde. Den væsentligste undtagelse er et til to godstog i timen Ringsted-Øresund, som oplægget ser ud nu, og det er jo formentlig indregnet i grundlaget for udformningen af den nuværende flyover. Læg dertil den politiske ulyst til at begynde at bygge om på et helt nyt jernbaneanlæg, som kun lige er taget i brug.

Så hvis der ingen genvinst er uden forbindelsessporet tror jeg desværre silden er død.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak