Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstresporsdrift på Ny Bane - opsummering og uddybning (Generelt)

af Frank Poulsen, 27/4 2021, 16:09 (1399 dage siden) @ anho

Altid spændende med kreative tanker. Men hvad er det man vinder ved den venstrespors kørsel, hvis antallet af broer i Ringsted er det samme?


Færre krydsende sporveje ved Vigerslev/Ny Ellebjerg. På nuværende tidspunkt opstår kan man kun køre tog Hovedbanen↔Ny Bane og Hvidovre↔Øresund uden konflikter. Med venstresporskørsel og det ekstra forbindelsesspor ved Vigerslev kan man så også køre tog Øresund↔Ny Bane uden konflikter.

Dermed bliver det kun København-Ny Ellebjerg-Hvidovre ruten som giver problemer, og den skal alligevel ikke benyttes i almindelig drift - man opnår niveaufri udfletning for alle de relevante togveje, hvilket øger både kapacitet og stabilitet.

Ah ja ok. Hmm men tænker bare det er mange penge at bruge for det. Når det så vidt jeg har forstået ikke er tiltænkt til en større gruppe af tog der skal køre den vej. Og når de nu med meget tæt trafik i lufthavnen kan lade godstog krydse i niveau mod Sverige, så tror jeg også det kan lade sig gøre uden de større problemer i Vigerslev med dem der skal den retning. Jeg vurderer ikke det er økonomien værd hvert fald, og vil hellere bruge de penge andre steder. Men det er selvfølgelig en smagssag :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak