Skænderiet om Kattegattallene fortsætter (Trafikpolitik)
Det giver ikke mening at sige, at en forbindelse ikke duer strategisk. Det afhænger af hvad strategien er. Større investeringer bør inkludere fokus på udkanter og pendlere, der er er storkunder hos jernbanen. For mig er als ikke ligegyldig og lolland og langeland er ikke en joke. En fyn-als forbindelse ville tjene mange formål, både et gevaldigt løft til en udkant og sønderborg-odense vil være tæt på optimal pendlerdistance. Assens haderslev ville også være interesant som et andet eksempel.
Trafikinvesteringer kan enten være begrundet trafikøkonomisk eller trafikstrategisk. Det kan sagtens tænkes at en bro fra fyn mod vest kan være trafikøkonomisk fornuftig, men fx fyn - als vil primært få betydning i dens nære område, hvor betydningen så til gengæld kkan være meget stor.
Men som svar på det trafikstrategiske spørgsmål om at opretholde landsdelstrafikken (vej/bane) og transittrafikken til Tyskland i det tilfælde at broerne over Bælterne ikke kan benyttes i længere tid, der mener jeg ikke de er relevante.
Generelt ser jeg ikke behov for nye forbindelser, men i hvert fald slet ikke disse her fly-agtige forbindelser med superhurtige dyre forbindelser mellem A og B, hvir det meste af tidsbesparelsen ryger på at komme til og fra de to stationer, og det hele bliver så dyrt, så flere søger over til elendige busser osv. Jeg vil hellere en schweizisk tilgang. Ingen ekstreme hsstigheder, bare mange passagerer.
Schweiz er i høj grad et land der gør trafikstrategiske overvejelser udover de trafikøkonomiske.