Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skænderiet om Kattegattallene fortsætter (Trafikpolitik)

af steenth, 16/1 2016, 13:45 (3243 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Personligt mener jeg, at modstanderne bl. a. bagatelliserer to ting: 1) Danmark er sårbart med kun én fast forbindelse mellem øst og vest. Hvis den bliver mål for terror eller pga. ulykke eller lignende bliver uarbejdsdygtig i flere år, vil det havde stor negativ indflydelse på bruttonationalproduktet og dermed den samlede velfærd i en årrække. 2) De nuværende Lillebæltsbroer og den nuværende Storebæltsforbindelse løber tør for kapacitet inden for få årtier - et problem, som Kattegatforbindelsen vil udskyde i rigtig mange årtier.

Når Femernforbindelsen er klar, bliver trafikken til/fra Sjælland mindre sårbar over for afbrydelser selvom det bliver en omvej hvis Storebælt må holdes lukket en længere periode. Men der skal en krig til det sker.

Ellers er trafikken over Lillebælt mest trafik imellem Fyn og Jylland, som ikke flyttes til en Kattegatforbindelse. Det samme med Vejlefjordbroen - det er lokal trafik som skaber køerne på motorvejen. Det bedre at investere der hvor problemerne er. Kattegatforbindelsen vil ikke aflaste nok til at de vil løse de problemer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak