Analyse af en fast Kattegatforbindelse er færdig (Trafikpolitik)
Der er jeg ikke enig. Det er fint at skabe direkte forbindelser uden "sving-ommere" hvis der er tale om enkelte sporstykker eller at man bare driftsmæssigt undlader stop for nogle tog osv. Men 118 milliarder er mange penge, når man samtidig stiller mange byer dårligere. Bare for at fokusere på to byer. London-paris har ikke særlig mange direkte afgange.
Hurtige forbindelser er selvfølgelig godt for jernbanen men endnu vigtigere er nærheden til stationen for boliger og arbejdspladser, hvilket kræver, at man også inkluderer og udvikler flere byer
Du blander to typer jernbane sammen.
En hurtig forbindelse mellem Århus og København stiller ikke de øvrige byer dårligere. De har blot samme niveau som før.
Og ikke mindst. Afstand til boliger og arbejdspladser for en forbindelse Århus-København er af mindre betydning. Her vil til/fra med bil og andet spille en langt større rolle i forbindelse med placering af stationer.
Noget andet er lokal/regionaltrafik. Der har dine argumenter sin ret. Men så taler vi ikke om hurtig forbindelse, da langsomme tog blandet med hurtige giver en rigtig dårlig kapacitetsudnyttelse.