Analyse af en fast Kattegatforbindelse er færdig (Trafikpolitik)
At det kun handler om København og Århus er forenklet. En Kattegatforbindelse vil være til gavn for Hovedstadsområdet, Nord-, Midt- og Nordvestsjælland på den ene side og for alt nord for Århus i Jylland på den anden. Vi taler vel pænt over halvdelen af den danske befolkning.
Til gengæld er rapporten tæt på at være uredelig, når den i opgørelsen over sine togforbindelser til hele landet forudsætter, at timeplanen også bliver gennemført. Især opgraderingen af det "dyre" stykke mellem Odense og Århus giver ikke ret meget mening, hvis der kommer en Kattegatforbindelse. Det er trafikken mellem de to byer og til byerne i Østjylland trods alt for lille til i forhold til prisen. Måske banen over Vestfyn (om ikke andet så a politiske grunde for at få en Kattegatforbindelse til at glide ned i resten af landet), men de to store nyanlæg over Vejle Fjord og mellem Horsens og Århus? - næppe.
Nå men lige nu så ser det jo ud til, at regeringen går solidt ind for at vi skal have hverken det ene eller det andet, så den diskussion er indtil videre ret akademisk.
Det er jo reelt kun randers og aalborg, der også får fordele af det her. Viborg og silkeborg til dels, men de får jo ingen direkte forbindelser. Herning og holstebro er vel også en slags nordjylland og får ikke bedre forbindelser, faktisk værre, hvis du begynder at fjerne ting som banen på vestfyn.
Medmindre, vi selvfølgelig snakker asfalt. Og det er jo det, der for alvor tæller hos diverse motorvejsfikserede borgmestre.