Analyse af en fast Kattegatforbindelse er færdig (Trafikpolitik)
ikke nødvendigvis!
Hvorfor f.eks. fastholde et trafikmønster via Oden se til Aarhus, når det nu er hurtigere at køre den anden vej?
Og hvorfor ikke opruste på strækningen København - Odense, for mellemstationerne.
Esbjerg/Kolding/Sønderjylland kunne også tilgodeses.
Og lidt tamt, med kun maksimalt 4 tog pr. time på en forbindelse til > 100 mia. kroner.
Mon ikke Finansministeriet/Transportministeriet har skrevet kladden til de regnestykker?
Kattegat vil ikke løse konflikten mellem hurtige tog til odense og betjening af vestsjælland. Odense vil bare stå svagere ved ikke længere at være vejen til Aarhus. Det samme gælder så også sønderjyllan, vejle, horsens, selv herning, holstebro.
En så ensidig satsning på de to største byer vil reducere banen til en art flyforbindelse. Meget af den sparede rejsetid vil blive brugt på at komme til og fra "lufthavnene".
Jo tallene vil utvivlsomt blive diskuteret. Det interesante bliver om tilhængerne kan få nye undersøgelser Eller om de ender med at acceptere tingenes tilstand og eventuelt se på alernativer, fx bogense - juelsminde i den mere ambitiøse ende.