Skænderiet om Kattegattallene fortsætter (Trafikpolitik)
Essensen er vel at Kattegat er en trafikstrategisk beslutning og ikke en trafikøkonomisk beslutning.
Så i stedet for at give et svar på 'Er det økonomisk fordelagtigt at bygge en Kattegatforbindelse?', så skal man søge svaret på 'Hvis vi bygger en Kattegatforbindelse, hvordan bygger vi den mest fordelagtigt?'
Men den tilgang betyder så også at argumenter for og imod ikke kan være direkte økonomiske argumenter.
Men på det følelsesmæssige plan er jeg principielt for store bro- og/eller tunnelprojekter
Ja og man kunne sagtens også bare sige, at staten så dækker et underskud. Hvis man ser store overordnede værdier i projektet kunne det sagtens være rimeligt, og er i så fald jo reelt småpenge over så mange år. Spørgsmålet er så om det et rimeligt med et så voldsomt projekt for at binde de to største byer sammen. Af udkanter ville kun nordvestsjælland også få gavn af det. Man ville kunne bygge både fyn-als og bogense-juelsminde og skabe langt større sammenhængende løsninger .. Og spare det halve.