Skænderiet om Kattegattallene fortsætter (Trafikpolitik)
Spørgsmålet er så om det et rimeligt med et så voldsomt projekt for at binde de to største byer sammen. Af udkanter ville kun nordvestsjælland også få gavn af det.
Der var den trafikøkonomiske tilgang igen....
Man ville kunne bygge både fyn-als og bogense-juelsminde og skabe langt større sammenhængende løsninger .. Og spare det halve.
Trafikstrategisk duer hverken fyn-als eller bogense-juelsminde, medmindre at du bygger en alternativ forbindelse fra fyn mod øst. Vestbroen har været påsejlet en gang, men heldigvis kun med en lille balje, der kun ridsede betonen, men alligevel stor nok til at den ansvarlige på broen blev klemt ihjel....
Så hvis vi kommer frem til at en alternativ fast forbindelse imellem Jylland og Sjælland er ønskelig, så kan man i store træk se 3 varianter:
- Femern linien. - Den er vel kun alternativ for transittrafikken til Tyskland, men løser næppe noget for trafik imellem landsdelene.
- Kattegat via Samsø. - Tæt på optimal for landsdelstrafik, Kun lidt ringere end Storebælt for transittrafikken til Tyskland
- Lolland-Langeland + en af de du nævnte. - Nærmest en spøg.