Skænderiet om Kattegattallene fortsætter (Trafikpolitik)
Det er jo rigtigt, at trafikspring er ekstremt vanskeligt at prognosticere.
Om man skal være så forsigtig at hævde, at intet trafikspring er til at forudse, når afstanden mellem landets to største byområder reduceres fra tre timer til cirka én time, samtidig med, at hele Nordjylland knyttes nærmere til Øresundsregionen.
Tjah, det har man vel lov at diskutere. Måske anvender man bare den forkerte fine model.
Måske skulle man "benchmarke" ved at søge efter tilsvarende erfaringer fra udlandet. Umiddelbart tænker jeg på effekten af, at rejsetiden mellem centrene Bern og Zürich med tog nu er én time.
Schweiz er interesant, da de må betragtes som det førende land for jernbanen. Samtidig er der så også store forskelle pga en helt anden geografi. Men overordnet set satser de mig bekendt ikke på de ekstreme løsninger for passagertog men mere på at have mange tog på mange baner. frankrig har de høje hastigheder. Schweiz har de høje passagertal. De har - muligvis - næsten aldrig nedlagt jernbaner.