Skænderiet om Kattegattallene fortsætter (Trafikpolitik)
Reelt er det også kun randers-aalborg der for alvor får fordele. Fyn og det halve af jylland får formentlig dårligere forbindelser.
Det er noget sludder. Fyn og det halve Jylland får ikke dårligere forbindelser med en kattegatforbindelse. Derimod er det korrekt at de ikke får forbedrede forbindelser. Det er altså ikke sådan at forbedringer et sted behøver at betyde forringelser andre steder, selv om det efterhånden er blevet til en del standardargumentationen omkring udensogns infrastrukturinvesteringer. Hvad der derimod er et ubestrideligt faktum er at forbindelsen vil medføre en ganske omfattende naturødelæggelse, herunder ødelæggelse af endnu en dansk ø.
Vil lyntog til odense blive prioriteret på den belastede vestsjællandske bane, hvis der ikke medfølger passagerer til Aarhus? Næppe. Altså færre lyntog til odense.
Vil den nye bane på vestfyn blive bygget, hvis det ikke er den primære kbh-aarhus forbindelse? Næppe. Altså dårligere/færre forbindelser til kolding esbjerg sønderjylland vejle herning. Desuden vil en række mindre byer på vestfyn formentlig få deres station nedlagt.
Vil vejle fjord blive bygget? Temmelig usandsynligt, altså langsommere forbindelser odense-aarhus/aalborg.
Hvem vinder? Randers-aalborg. Ikke rigtig andre. Måske kunne man lave en forbindelse silkeborg-viborg som nogen engang foreslog i anden sammenhæng. Så kunne hvert andet tog køre videre aarhus-silkeborg-viborg-skive. De byer ville så også få fordele, men det er ikke mange. Og det vil koste yderligere milliarder, og det kommer givetvis ikke, da det her grundlæggende er et motorvejsprojekt. Sporet til horsens er allerede afskrevet. Sikkert fornuftgit nok. Men horsens får selvfølgelig motorvejen.
Hvad du mener med det "udensogns" snak ved jeg ikke. Jeg er fra aarhus. Jeg vil bare gerne have et tog-system, der også prioriterer lidt mindre byer. Det er det, der giver kunder i butikken og kan få biler væk fra vejene.