Analyse af en fast Kattegatforbindelse er færdig (Trafikpolitik)
Hvis man vil have god forbindelse mellem to større byer skal man se bort fra omveje og andre byer, som feks Odense eller Vejle. Problemet er at man i Danmark hele tiden vil have små sving-ommere til mindre byer. Men det øger ikke udbyttet vil forbindelserne.
Dermed ikke sagt at en Kattegatforbindelse er lykken. Jeg har på fornemmelsen af Bogense-Juelsminde nok er bedre, men man skal ikke gøre det på grund af Odense. Alle de mange destinationer du skriver om kan betjenes på andre måder.
Der hvor man virkelig får noget ud af infrastruktur er når den skaber grobund for vækst og ny økonomisk aktivitet og det taler absolut ikke for dublering af eksisterende forbindelser, der kun vil generere få og marginale ændringer.
Der er jeg ikke enig. Det er fint at skabe direkte forbindelser uden "sving-ommere" hvis der er tale om enkelte sporstykker eller at man bare driftsmæssigt undlader stop for nogle tog osv. Men 118 milliarder er mange penge, når man samtidig stiller mange byer dårligere. Bare for at fokusere på to byer. London-paris har ikke særlig mange direkte afgange.
Hurtige forbindelser er selvfølgelig godt for jernbanen men endnu vigtigere er nærheden til stationen for boliger og arbejdspladser, hvilket kræver, at man også inkluderer og udvikler flere byer