Af- og tilbagemeldinger af tog på billetsalgssteder
Springforbi station lå præcis midtvejs i blokafsnittet mellem Trepilelågen og Strandmøllebroen. I modsætning til de øvrige stationer er Springforbi ikke anført i din oversigt over blokposter, Svend, så der har altå ikke været placeret blokapparat på selve stationen, der alene har været dækket af de to mellemblokposter. Skivesignalet med de raslende kæder har altså indtil 1938/39 været betragtet som stationens hovedsignal, skulle jeg mene.
Skivesignalet er, som Erik skriver, netop ikke et hovedsignal.
Men ellers går vi lidt skævt af hinanden, idet min pointe er, at Springforbi ikke har været togfølgestation, men alene billetsalgssted (mv) beliggende på den fri bane. Altid og hele tiden fra 1897 til det tidspunkt, hvor den blev nedlagt.
Tillad mig at genudsende et par billeder af lokaliteten og idyllen fra 1967 - der var pænere og hyggeligere dengang end der er idag, vil jeg påstå.
På optagelsestidspunktet var stationen stadig bemandet - jeg husker det som en overportør der havde tjansen - og der blev solgt billeter og ekspederet post. Ekspeditionen skete alene fra den vestre del af stationen (der var også en bygning på den østre perron). Manden havde en schäferhund som levede sit liv på stationen (når han og ejeren var på arbejde) og den traskede roligt og troligt i hælene på ham på perronen og over sporene (der skulle jo hentes post og gods ved togene) - i sandhed en rigtig sporhund.