Af- og tilbagemeldinger af tog på billetsalgssteder
Din formodning holder ikke helt, Erik.
Ved Ordrup var der på fjerntrafiksporene (1/2 hovedspor) en mellemblokpost med navnet Hyldegaardvej fra 25.03.1878. Denne mellemblokpost fortsatte på billetsalgsstedet, da dette åbnede 01.07.1924.
Der etableredes automatisk linjeblok Charlottenlund - Klampenborg for 1/2 hovedspor i 1932 (datoen kender jeg ikke), altså for fjerntrafiksporene. Et nyt linieblokanlæg Charlottenlund > Klampenborg (1 hovedspor) ibrugtoges 16.09.1958 og Klampenborg > Charlottenlund (2 hovedspor) 17.09.1958. Strækningen havde altså automatisk linjeblok siden 1932, men desuagtet var Ordrup togfølgestation på 1/2 hovedspor i perioden 15.05.1935-01.06.1957, og som togfølgestation var den naturligvis forsynet med hovedsignaler og ikke mellembloksignaler. Årsagen til dette ret særprægede arrangement er mig ikke bekendt, men måske har de tidlige automatiske bloksystemer ikke været tilstrækkeligt driftsikre til, at man med blokuorden har turdet lade strækningen Ch-Kl fungere som ét blokafsnit. Med en tæt togfølge har det kunnet give omfattende forsinkelser.
Et lignende arrangement gjorde sig gældende for Nørreport. Boulevardbanen åbnede med spor 1/2 (fjerntrafiksporene) 01.12.1917, men i den første tid var der intet standsningssted ved Nørreport; det åbnede først 01.07.1918 og var da jf. tjenestekøreplanen togfølgestation. Dette ændredes i tjenestekøreplanen til B pr. 06.10.1961 og til T pr. 26.05.1968. I ekspedtionsmæssig henseende var Nørreport klassificeret som Station uden Sidespor (og uden stykgodsekspedition) fra 01.07.1918 og som B fra 13.05.1967. Banepakkeekspedition var her dog kun i perioden 01.05.1934-31.12.1967, og banepakkerne gik - så vidt jeg ved - ligesom rejsegodset ikke med tog, men med lastbil.
Vh
Morten
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.