Af- og tilbagemeldinger af tog på billetsalgssteder

af Svend, Storkøbenhavn, 13/12 2013, 18:41 (3996 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend, 13/12 2013, 19:00

Med hensyn til Nørreport, så var der manuel linjeblok København H - Østerbro (1/2 spor) (formentlig) fra åbningen. Automatisk linjeblok blev etableret i 1961. Her må der så have været hovedsignaler "et eller andet sted i Røret", men de er af gode grunde nok aldrig nogensinde blevet fotograferet.

Nørreport (fjern) som togfølgestation har være behandlet/beskrevet for nylig (i DJKs blad Jernbanen?). På fjerntrafikperronen var der et skur, hvorfra der blev stillet signal (så vidt vides både I og U) og hvor det manuelle linjeblok var placeret. Stationsbestyreren befandt sig ellers i inspektionskontoret på nærtrafiksporene, hvorfra signalerne (AM-signaler) for sporene 3 og 4 kunne betjenes. Historien er dog lidt "grumset" idet (også) Nørreport nær i tjenestekøreplanerne har været anført som værende togfølgestation til omkring 1961/62.

Sikkert omkring dette tidspunkt blev der opsat denne betjeningstavle i inspektionskontoret, hvor det stationsbestyreruddannede personale (som var på nærperronen på Nørreport frem til engang midt i 70´erne) kunne sætte signalerne på "stop" om nødvendigt.

[image]
Nørreport ca 1975©SBJ


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak