Af- og tilbagemeldinger af tog på billetsalgssteder

af Svend, Storkøbenhavn, 15/12 2013, 01:24 (3995 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen
redigeret af Svend, 15/12 2013, 01:55

Det som fremgår af Thomas' kopi i starten af denne tråd er alene:
1. billetsalgsstederne har hovedsignaler

Jeg er desværre ikke ejer af et signalreglement tidligere end 1944-udgaven og kan derfor kun referere hvad der står i dette:

Her fremgår det at billetsalgssteder blev forsynet med "mastesignal for billetsalgssteder". Signalet - nr 16 - kunne vise "Rejsende eller gods at optage" og vistes med en rund, brandgul skive med sort kant. På billetsalgssteder hvor alle togs standsning eller forbikørsel var fastsat i tjenestekøreplanen, blev signalet ikke opstillet.

Om der er sket ændringer i tiden fra 1911 til 1944 ved jeg som sagt ikke. I "Reglement for lokale signaler" fra 1916, er der indføjet en rettelse for Springforbi - samme station som er vist i SIR 1944 med omtalte mastesignal - at der blev etableret fast afgangslys (lys-afgangssignaler, signal C nr 111) på begge perroner i april 1922. Springforbi har aldrig haft hovedsignaler, idet strækningen var forsynet med linjeblok med signaler (blokposter) ved Trepilelågen og ved Strandmøllebroen.

I samme reglement var forøvrigt vist/beskrevet signal nr 119 "Kendingsmærke for billetsalgssteder":
To over hinanden anbragte Plankekryds, hvidmalede mod Toget. Opstilles som Regel ca. 500 m foran Billetsalgssteder


'''''''''''''
Tilføjelse: Jeg fandt alligevel noget som forklarer og beskriver nærmere om billetsalgssteder, nemlig "Togreglement af 1920". Jeg vender tilbage med en afskrift af dette reglements §1 senere i dag søndag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak