Af- og tilbagemeldinger af tog på billetsalgssteder
Vi har tidligere drøftet f.eks. forskellen mellem holdepladser og holdesteder. Nu er tiden kommet til at drøfte billetsalgssteder.
Billetsalgssteder har min interesse, hvis de har sidespor, for så er disse sidespor beliggende på fri bane.
Nu er der dukket et begreb op, som jeg - indtil jeg er blevet lidt mere vidende om emnet - vil tillade mig at kalde for "billetsalgssteder, der deltager i af- og tilbagemeldingen af tog."
Og nu begynder det så at blive selvmodsigende. For et ekspeditionssted, der deltager i af- og tilbagemeldingen af togene, vil normalt være en station eller en blokpost. Og ligger et sidespor "på" en station - det vil sige mellem stationens indkørselssignaler - har det ikke min interesse, idet det ikke er beliggende på fri bane.
Et billetsalgssted, der har hovedsignal og deltager i af- og tilbagemeldingen af togene "lugter" lidt af at være en station, men er det ikke.
Som det fremgår af nedenstående (brevets punkt 1) har der åbenbart i 1913 eksisteret et eller flere billetsalgssteder, der deltog i af- og tilbagemeldingen af togene.
Er der nogen, der kan komme med et eksempel på et sådan billetsalgssted? For god ordens skyld anføres, at vi indtil videre kun taler om DSB billetsalgssteder.
Klik på billedet for højere opløsning
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Brev af 25. august 1913 fra Direktøren for Baneafdelingen til Banebestyreren i 3. Kreds. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-25/Thomas Boberg Nielsen.