Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bred transportaftale (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/9 2019, 11:45 (1880 dage siden) @ kme

Jeg fatter ikke hvorfor nogle ligegyldige embedsmænd skal bestemme landets ve og vel. Jo, hvis vi var fattige og i græske tilstande. Men det er vi ikke. Udenlandsk statsgæld er på nul kr og handelsbalancen er uhørt positiv og pengene fosser ind i statskassen.

Og så påstår nogle nullermænd at vi ikke har råd til nogle snese km gammeldags skinner. Grrr.

.
Nu er det nok ikke bare noget nogle embedsmænd sådan lige har fundet på.
Danmark er "skygge-medlem" af Euroen, og dermed er vi (mindst lige så) bundet af konvergenskravene, som alle andre EURO landene. Med andre ord, der er grænser for, hvor meget den danske stat må investere årligt.

Skyggemedlem betyder at DKK og EUR er bundet sammen med en centralkurs på 7,46 +/- 2,25% afvigelse.
Så længe vi opfylder konvergenskravene betyder det at den europæiske centralbank står bag nationalbanken med deres fulde kapacitet, i tilfælde af at nogen skulle begynde at spekulere mod DKK. Nogen prøvede faktisk for nogle år siden, det fik de af gode grunde ikke noget ud af.

Mere populært sagt: Vi har EURO i Danmark, men det navn kan befolkningen ikke lide, så derfor kalder vi vores EURO for danske kroner med en fast omvekslings kurs på 7,46 (+/- en lille smule). Det er godt for business, og alle er glade. (Og så sparer vi iøvrigt at være med til at holde Grækenland kørende). Det bedste af alle verdener :-)

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak