EL: Brede transportaftaler er svære (Trafikpolitik)
Tjao. Der er givetvist et bredt flertal for elektrificering, men der kan stadig være uenighed om hvor vigtigt det er, hvor lang tid det må tage, og hvad det må koste. Jeg tror den nye regering ser mere velvilligt på en lidt større regning end den gamle regering gjorde.
I forhold til asfalt handler det vel om, at kommunerne rundt omkring får øjnene op for at det ikke er en løsning. Alternativt at regeringen bliver seriøse om en form for roadpricing eller lignende, der gør at de vil søge asfalt mindre. Det kunne selvfølgeligt også hjælpe hvis der er mere statslig finansiering af f.x. cykelstier så Aalborg f.x. kunne få et tilbud om 4 cykelbroer i stedet for motorvejen. Kommunerne bygger veje for at få folk ud på de statsveje der kører gennem dem – skulle de selv betale for statsvejene ville de nok have mindre mod på at bygge så mange veje.
Jeg er voldsomt meget enig i det sidste. Hele systemet opfordrer næsten kommuner til at søge dyre vilde løsninger bare for at få et statsligt finansieret stort byggeprojekt, mens der de facto kun er straf for at finde alternative løsninger. Netop med den smalle Limfjord kunne der være mulighed for både bedre og billigere løsninger, der endda kunne spektakulære for byen og danne skole for andre.
Men ellers har jeg svært ved at se, hvordan man kan gå ud og købe hurtigere/bedre elektrificering til Aarhus. Og især hvis det samtidig skal fremvise resultater eller i hvert fald en klar vej dertil inden næste valg og skaffe finansiering uden at komme på kant med egne borgmestre osv