EL: Brede transportaftaler er svære (Trafikpolitik)
Signalprojektet er ikke at spare på jernbanen. Man kunne sagtens få opgraderet det nuværende signalsystem for det projektbeløb.
Det som koster i signalanlæg er kabling og den er der som bekendt ikke sparet på i signalprojektet. De fysiske ydre signaler er en mindre omkostning i forhold til de kabler som man partout vil lægge lige ved siden af sporene og som skal flyttes eller overgraves under arbejder i spor mm. Der hvor den store besparelse ville have være hentet ville ligge i trådløs teknologi fra centralapparatet (computeren) og ud til de ydre signaler, som enten kan være et trafiklys ved siden af sporet eller et trafiklys inde i førerrummer. Det er selvfølgelig meget simplificeret, for her er der ikke taget højde for sikkerhedssystemer som skal gribe ind hvis føreren ikke reagerer.
Signalsystemet er vel i bund og grund et europæisk "fremtidigt" system.
Og reelt er der vel kun nogle få firmaer til at levere en stor del af udstyret?
Danmark har vel sådan nogenlunde et jernbanenet som er gennemsnitligt for det europæiske.
Nogle lande har flere skinner og mere trafik, andre færre.
Vi har nok også lønninger i den høje ende af skalaen.
Men stop lige en omgang og overvej hvad det vil koste at lave et signalsystem som det fremtidige i Danmark ud over HELE Europa!
Vi skal bruge 20-23 mia.kr.
Vi er ca. 1% af befolkningen i det nuværende EU.
Så disse firmaer kan se frem til en omsætning omkring 1.500 mia kr.
Mon ikke direktører og aktionærer slår sig godt og grundigt på lårene af grin over at man undgik en konkurrence om et simpelt togstyringsystem!: