EL: Brede transportaftaler er svære (Trafikpolitik)
Jeg synes nu også der er kolossal forskel på Cityringen, som er et færdigt projekt, hvor der senere kommer en forlængelse, end med "højhastighedsbanen", som ikke var et færdigt projekt. Cityringen starter forhåbentlig ikke op med 1-2 tog i timen, for så langsomt at øge antallet af afgange.
København-Køge-Ringsted var et færdigt projekt indtil "nogen" opfandt signalprojektet. Uden signalprojektet ville banen være fuldt funktionsdygtig fra dag ét.
Jeg er da ikke i tvivl om, at mange jernbanenørder og Banedanmark ser Kbh-Køge-Ringsted som et færdigt projekt allerede nu.
Men hvis nu man prøver at se det med "de dumme" kunders øjne (altså passagererne), hvad man ikke er særlig gode til hos hverken DSB eller Banedanmark, hvad ser man så?
Kunderne var stillet i udsigt, at med en højhastighedsbane, så ville de kunne komme fra Køge til København på ca 20 minutter. Der var en fin indvielse med en kongelig snorklipper, men det kunderne fik var en bane fra Køge Nord til København med 35 år gamle ME-diesel lokomotiver én gang i timen, der endda i starten var langt fra de 20 minutters kørsel. Ydermere går der mindst 2 år før kunderne kan skifte fra fx Østbanen til et hurtigtog.
Og begyndte man hos DSB/Banedanmark at være bedre til at se virksomhedens ageren med kundernes øjne, så ville man hurtigt se, at det dårlige image man har bare bliver endnu værre.
Nu behøver jeg vidst ikke pensle det mere ud ;)