EL: Brede transportaftaler er svære (Trafikpolitik)
Banen er vel primært kompliceret fordi man har besluttet sig for at den godt må være kompliceret. Beslutningen om at udskyde eldriften til Aarhus blev taget under den forrige regering og kommer helt sikkert til at blive vendt igen med den nye transportminister.
At udskyde signalerne og eldriften for at de gamle tog kan komme frem og tilbage er så åbentlyst tåbeligt en prioritering at den nok godt kan blive ændret. Der vil – et eller andet sted i DSBs flåde – være nogle lokomotiver der kan bruges til at trække IC4 frem og tilbage til værkstedet. Elegant? Nej. En måde at løsne op for en binding i projektet? Ja. Det ville selvfølgeligt hjælpe hvis det viser sig at også ER4 kan køre med nye signaler. Det ser ud til at broarbejderne forventes færdigt i 2022 og så må der være en mulighed for at gøre noget derefter.
Ja virker som en åbenlyst tåbelig prioritering at udskyde for at de skrotklare tog kan komme frem og tilbage, men hvorfor skulle det blive ændret? Er det ikke bare produktet af et hav af tvivlsomme beslutninger?, Og hvorfor skulle det pludselig blive anderledes? Der er vel ikke sket noget, der giver anledning til at tro, at alt pludselig bliver anderledes.
Det er vel mere realistisk, at der kommer flere overbygninger af sære beslutninger, fordi man ikke kan styre de her ting.
For fem år siden lå elektrificering til Aarhus fem år ude i fremtiden. Nu efter de de fem år, ligger det otte år ude i fremtiden.
Hvis det fortsætter, kan det konkluderes, at om otte år ligger elektrificering 12 år ude i fremtiden.