Lidt søndags-luft - mod København H

af Oversmeden, 18/1 2025, 13:22 (6 dage siden) @ torben61

Ved undervisningen blev det fortalt at sidste felt svækkelse fandt sted ved 122 km/t. Spørgsmål: Ville Mx lokomotivet have været billigere i brandolie forbrug - om det havde fået lov til at køre over 122 km/t og derved have reduceret banemotorernes mod-eletromotoriske kraft kraft? Erik J. Hellesen udtalte "Ved 120 km/t bliver de "kvalt", i deres egen modstand."

Bemærkningen om "kvalt i egen modstand" finder jeg ganske uheldig da det kan give anledning til en masse misforståelser.
Da My og Mx har
- samme hjuldiameter
- samme gearing
- samme banemotortype
da vil den modelektromotoriske kraft være lige stor ved samme hastighed.....uanset lokomotivtype.
Forholdende omkring spænding, strømstyrke og effekt på Mx ses godt af nedenstående.
[image]
Desværre har jeg ikke fundet noget tilsvarende for My.
Hoveddynamoen i både My og Mx kan opnå en spænding omkring 950-1000V, så det er ikke spænding, som mangler til at overvinde den modelektromotoriske kraft.
Forholdet reguleres efter formlen
P = U x I [W]
Da U (=spændingen fra hoveddynamoen) kan siges at være konstant og da P (effekten) er mindre for Mx, jamen så må I (=strømstyrken) falde for Mx. Dieselmotoren i Mx er mindre og yder mindre effekt sammenlignet med My.
Da strømstyrke og trækkraft er uløseligt forbundet, så vil Mx have lavere trækkraft end My ved samme hastighed.
Dette ses nydeligt på disse Trækkraftkurver - gå til side 193 om du ikke tages derhen direkte.

Det, som DSBs ingeniører ikke har indtegnet på trækkraftkurverne, er kurver for togmodstand.
Der, hvor kurven for trækkraft møder kurven for togmodstand, der haves det pågældende togs maksimalhastighed. Skulle dette være udregnet på en stigning og der senere kommer et fald, jamen så stiger hastigheden.....fordi togmodstanden er reduceret.
Vi kan også lave en let forsimplet (men dog rimeligt retvisende) sammenligning mellem 2 identiske tog.
- det ene tog har My som trækkraft
- det andet har Mx som trækkraft
- begge tog tænkes holdende stille og sætter derefter igang.
- det forudsættes at kørekontrolleren sættes i stilling 8 (= fuld effekt) meget hurtigt.
- under sådanne forhold vil My først opnå den ønskede strækningshastighed grundet større effekt og dermed trækkraft.

Om Mx ville være mere økonomisk ved 130 km/t....tvivler.
Hvis det skal give mening at snakke om 130 km/t, så skal det være nogle små, lette tog - for ellers kommer Mx ikke i nærheden af 130 km/t grundet den lavere trækkraft.
Hvis vi laver et tænkt eksempel, hvor My er 90 sekunder om at opnå 130 km/t og Mx bruger 150 sekunder på at opnå samme hastighed, så bliver resultatet at Mx har brugt ca. 1,5 kg brændstof mere end My......Herefter er det "bare" at holde farten indtil næste station.....men her vil Mx skulle kører i en højere kontrollerstilling sammenlignet med My.
Da det specifikke brændstofforbrug ikke er linært og da My udvikler (næsten) samme effekt som Mx i stilling 6, så kan følgende siges:
Om Mx skal kører i stilling 8 fra slutningen af acceleration og indtil nedbremsningen begynder og My samtidig har kørt samme tur (med samme tog) i stilling 6 eller derunder, så bliver resultat at Mx har brugt mere brændstof på den tur end My....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak