Lidt søndags-guf

af Oversmeden, 8/1 2025, 21:04 (16 dage siden) @ re20000

Er luftudstyret arvet fra GM eller fra tilsvarende udstyr i fx MM-FS eller MK-FK ?

Hvad de gamle brune S-tog brugte af trykluftkompressor; det kniber det med at huske. Sandsynligvis var det en Knorr, som blev trukket af en el-motor for højspænding (1500V DC). Dog vides at serien MM763-778 + MM779-798 fik Westinghouse-kompressorer, da disse kunne betales i £......og Knorr i Berlin havde deres egne problemer (og SMAD) at slås med......
2. gen. S-tog var med Knorr-kompressor, som var trukket af en el-motor.
MK/FK har jeg ikke dyrket omkring trykluft, men baseret på hovedtegningen så minder det meget om Mo (= elektrisk drevet Knorr-kompressor).

At My skulle være en tro kopi af F7/F9 er en sandhed med modifikationer.
Vel er dieselmotoren, hoveddynamo og banemotorer samt disse reguleringsudstyr ganske ens med de amerikanske typer, men der var også forskelle hist og her.
På My 1101-1104 var trykluftkompressoren en Gardner-Denver....på øvrige My var det en ATLAS.....som kunne betales i dansk eller svensk valuta. Gardner-Denver kompressoren var amerikansk og sandsynligvis en af EMDs standarder til deres lokomotiver. Uanset leverandør af trykluftkompressor, så var den altid trukket direkte af dieselmotoren.
På My 1101-1104 var akselkasserne fra Hyatt (som blev købt af GMC omkring 1918 og mange år frem var en afdeling i General Motors organisation med fokus på produktion af lejer til biler)......på de øvrige My var de fra SKF......og igen var det valutahensyn som spillede ind i det valg.
På My 1101-1104 var hjælpedynamo og banemotorblæsere EMDs standard. Til My 1105-1124 bruge Titan og Thrige modificerede konstruktioner til disse dele....modifikationen bestod i at de rent teknisk var fuldt ombyttelige med EMDs stumper og at det øvrige udstyr ikke opdagede at der sad en "dansker" i stedet for en "amerikaner".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak