Lidt søndags-guf

af torben61, 7/1 2025, 14:09 (1 dag, 0 timer, 20 min. siden) @ Oversmeden
redigeret af torben61, 7/1 2025, 14:54

Omkring tema hjulspind har jeg kun erfaring og minder, om at have kørt godstog; med Danlink tog op til 2500 tons, samt med litra Ea og Eg mellem Malmö og Fredericia. Når toget førtes mod et rødt signal lod jeg ofte lokomotivet trække frem mod signalet, med ganske lav hastighed. Det har vel udviklet varme i lokomotivets banemotorer men gav aldrig problemer. Måske det kan sammenlignes med en færge, der trykker sig fast i et færgeleje.

Derimod har jeg 2 eksempler på det modsatte af hjulspind. I Glostrup og i halvfemserne, blev My lokomotiver brugt til rangering. De ældste My lokomotiver, de såkaldte luft My kunne/kan lave et imponerende stykke arbejde - ved ganske lave motor omdrejninger. Når rangerlederen beordrede "frem" fik lokomotivet stilling 2 eller 3. Så var det blot at vente og betragte. Lokomotivet byggede kræfterne op. Når ampere metret nærmede sig 1200 A blev "Let brems" indtrykket og sand knappen indtrykket. Stille og roligt slæbte lokomotivet af med de store rangertræk. Givet har det udviklet varme men aldrig givet et problem - for lokomotivføreren. Det krævede lidt tålmodighed men samtidig var det sikkert billigere mht brændolie forbrug. De nyere el My lokomotiver og andre danske GM lokomotiver har jeg ikke bemærket gøre den form for arbejde. De skulle/skal have flere omdrejninger og højere traktion stillinger.

Det andet eksempel er ligeledes fra Glostrup - med My 1142. Det drejer sig om natlig rangering på Glostrup station. Normalt var arbejdet udført før fyraften men ikke denne nat - pga tilstanden af My 1142. Da jeg mødte erklærede rangerformand NN at vi ikke ville blive færdige til tiden - med det lokomotiv. Hvad ved han om det det - tænkte jeg. Han havde bare ret. Normalt kørte vi over broen til FDB og det uden problemer. Den nat gik toget i stå - midt på broen holdt My 1142 stille - manometret viste at lokomotivet lavede omkring 200 A - mens motoren brølede i stilling 8! Intet med hjulslip eller hjulkryp. Sanding kom ikke på tale. Vi måtte tilbage og dele ranger trækket. Med delt tog gentog vi den fiasko. Trækket måtte deles i 3 - før My 1142 magtede at slæbe sig over broen. Jeg ved ikke hvad fejlen var. Hører forskellige forklaringer men funderer over, hvor mange unødvendige liter brændolie - ekstra, det lokomotiv krævede. Natten efter spurgte jeg LKI vagten om problemet My 1142. Han kunne da fortælle at lokomotivet efter Glostrup var sendt ad Kalundborg til, med det almindelige godstog. Det godstog blev liggende ved enten Hvalsø eller Lejre. My 1142 magtede ikke at slæbe toget til Kalundborg. Reserve lokomotivet fra Roskilde måtte tilkaldes og sørge for at hente det syge lokomotiv og bringe godset til Kalundborg. På grund af de mangler My 1142 havde blev det sendt "retur til Jylland" Sådan blev det problem løst - i København! Nogle måneder senere så jeg My 1142 køre et godstog ud af Odense - mod Nyborg. Det gik frisk fremad. I Jylland var My 1142 blevet repareret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak