Lidt søndags-guf

af Emil, 5/1 2025, 13:49 (1 dag, 22 timer, 21 min. siden) @ Michael Deichmann

Er det en fejl i videoen eller hvad sker der omkring 0:25-0:30? Eller er det vindstøj der forstyrrer lyden?

Ja, det tror jeg. Vindstøj eller noget der rører ved mikrofonen.

Hvad sker der egentlig hvis sådan et diesel-elektrisk lokomotiv går i stå op ad sådan en bakke med fuld skrue på dieselmotoren (hedder det ikke stilling 8 på sådan en MY'er)? Vil den bare gå i stå og motorer og generatorer blive meget varme (de skal jo optage energien fra motoren) eller vil den lave hjulspin?

Jeg er ikke lokomotivfører men hvis adhæsionskraften ikke er tilstrækkelig og lokomotivet begynder at stoppe eller lave hjulspind så tror jeg egentlig ikke der sker noget særlig. Lokomotivføreren lægger sand på skinnerne eller regulerer ned motoren inden det når at gå i stå. Moderne lokomotiver har lige præcis som biler "anti-spin" systemer som hjælper til når der begynder at spinde. MY har det dog ikke. Men trækkraften på hjulene kan måske reguleres med manuel omkobling af de relæs som styrer op og nedkobling af kørestrøm?

Selvfølgelig, hvis lokomotivet stopper, spinder hjulene og lokomotivføreren stadig "gir den gas" så vil helt klart både hjulringe og banemotorer bli meget varme og hurtigt gå i stykker.

Vedr. kørsel i "Stilling - 8" så har jeg hørt eller lest på noget sted at man i DSB sjældent gik forbi køretrin 6 som højest. Køretrin 7 og 8 på EMD 567 og 645-motorerne gir ikke så meget mere ydelse end stilling 6. Men gir meget mere larm og slitage på motoren.

Måske findes der nogen som har mere at tilføje her? Vi har jo mange kyndige her i vores forum. :-)

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB H786

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak