Lidt søndags-guf
Men trækkraften på hjulene kan måske reguleres med manuel omkobling af de relæs som styrer op og nedkobling af kørestrøm?
Glem det for lokomotiver med EMDs transmission.
På de tidligere modeller af EMCs lokomotiver, da blev omkoblingerne foretaget manuelt af lokomotivførenen. Som hjælp hertil havde han et amperemeter med gradueringer på.
OK, godt at vide! 👌🏼🤓
Selvfølgelig, hvis lokomotivet stopper, spinder hjulene og lokomotivføreren stadig "gir den gas" så vil helt klart både hjulringe og banemotorer bli meget varme og hurtigt gå i stykker.
Det er muligt at jeg er gammeldags, men det er nok heromkring jeg ville forvente en vågnen person på lokomotivet.
Iøvrigt er det lidt en "tåge" her......for er skinnerne tørre eller fugtige? Er togvægten bare for stor eller?
Ja, det kan hjælpe at give sand for at øge friktionskoefficienten mellem hjul og skinne (og dermed få mere trækkraft), men det kan jo være ligemeget om toget er for tungt.
Det er en afvejning af forhold, som kun kan tages på stedet (eller endnu bedre: at rettidig omhu var udvist så situationen med et stoppet tog var undgået).
Jeg udgik i mit svar fra at Michael mente at togvægten skulle være så stor at lokomotivet ikke skulle klare det. Givet de forhold der er i videoen. 😊
Vedr. kørsel i "Stilling - 8" så har jeg hørt eller lest på noget sted at man i DSB sjældent gik forbi køretrin 6 som højest. Køretrin 7 og 8 på EMD 567 og 645-motorerne gir ikke så meget mere ydelse end stilling 6. Men gir meget mere larm og slitage på motoren.
Æh-hva?
DSBs togstørrelser var i mange år således at de højere stillinger (6-8) blev bugt ved acceleration fra stop. Når toget var oppe i fart, så kørtes i de lavere stillinger. Senere, med regionaltogene, blev det nødvendigt nærmest at kører i stilling 8 hele tiden i et forsøg på at holde de stramme kørerplaner. Hist og her kunne der være bestemmelser om at motoren ikke måttes sættes på fulde omdr. før xx km efter station....det bundede ofte i naboklager over støj.
Af EMDs datablade ses følgende ydelser i forhold til stilling:
16-567C
6 - 1250 hk
8 - 1950 hk16-65E, turbo
6 - 2300 hk
8 - 3300 hkJeg vil lade det være op til andre at bedømme om forskellen er "ikke så meget mere".
I stand corrected! Det med stilling 6 som højeste køretrin i DSB var som jeg skrev noget af en spekulation baseret på et eller andet jeg hørt eller læst. Du har helt klart ordning på tingene. Godt så! 👌🏼😊
Det er helt fantastiskt hvor meget viden det findes i det her forum. Jeg har skrevet det her tidligere men jeg slutter ikke at forundres. Tak Oversmeden for dit bidrag til tråden. 🤓👍🏻
--