Lidt søndags-guf

af Emil, 8/1 2025, 10:24 (19 timer, 22 minutter siden) @ torben61

De ældste My lokomotiver, de såkaldte luft My kunne/kan lave et imponerende stykke arbejde - ved ganske lave motor omdrejninger. Når rangerlederen beordrede "frem" fik lokomotivet stilling 2 eller 3. Så var det blot at vente og betragte. Lokomotivet byggede kræfterne op. Når ampere metret nærmede sig 1200 A blev "Let brems" indtrykket og sand knappen indtrykket. Stille og roligt slæbte lokomotivet af med de store rangertræk. Givet har det udviklet varme men aldrig givet et problem - for lokomotivføreren. Det krævede lidt tålmodighed men samtidig var det sikkert billigere mht brændolie forbrug. De nyere el My lokomotiver og andre danske GM lokomotiver har jeg ikke bemærket gøre den form for arbejde. De skulle/skal have flere omdrejninger og højere traktion stillinger.

Tak Torben! Meget interessant! Ved du hvad forskellen var mellem "luft MY" og "el MY"? Måske en anden, mere kraftfuld generator? Når NOHAB begynte at bygge GM-lokomotiver i midten af halvtredserne (1954) så brugte man til nogle af de svenske lokomotiverne (T41) en altfor stor og kraftfuld generator i forhold til hvad som egentlig trængtes (EMD D12-F). Måske var det detsamme i de tidlige MY?

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak