Lidt søndags-guf
Hej Emil.
Tak - Fordi du læste mit indlæg. I undervisningen blev det forklaret at forskellen mellem luft My og el My, består i måden lokomotivets hjælpeudrustning styres. På de ældste foregår den styring med trykluft = luft My. På de efterfølgende er styringen elektrisk = el My. Ydelsen fra hoveddynamoen har ingen indflydelse på forskellen mellem luft- og el My.
Da jeg ikke umiddelbart erindrede dette har jeg kastet et blik i lærebogen.
Således:
Dieselmotoren trækker hoveddynamoen med vekselstrømsgenerator, hjælpedynamo samt kompressor. Hoveddynamoen leverer strøm til 4 banemotorer, virker endvidere som startmotor og svinghjul for dieselmotoren.
Det elektriske apparatskab danner bagvæg i førerrum 2. El-skabet indeholder knivafbrydere, sikringer maksimalafbrydere, relæer, kontaktorer.
På My, Mv 1101 - 1144 findes trykluft betjente kontaktorer til serie- og parallel kobling af banemotorerne og til manøvrering af vendevalsen (Køreretning frem/bak). Trykluft med et tryk på 6,3 bar tilføres fra en særlig luftbeholder, der er i forbindelse med hovedluft-beholderne.
På My 1145 - 1159 er der elektromagnetisk betjente serie- og parallelkontaktorer samt frem- og bakkontaktorer.