Lidt søndags-guf
Mig bekendt, er de første danske My lokomotiver en tro kopi af de amerikanske GM EMD F7 lokomotiver. Desværre er bogen "EMD F7-locomotives" pakket ned. Oversmeden ved givet mere om de ting.
Omkring 1990 var alle My lokomotiverne udrustet med en 2 trins, 2 eller 3 cylindret kompressor. Den er fast forbundet med dieselmotorens krumtapaksel, der driver kompressoren - vel mest hørbart når kompressoren går på aflastning. Jeg mindes ikke kompressor typen på litra Ms-Fs eller Mk-Fk men deres kompressorer er ikke drevet af en amerikanske dieselmotor. Svaret må vel være at trykluftudrustningen på My lokomotiverne er som resten af lokomotivet - en kopi af et fornuftigt amerikansk produkt.
Med tiden og udviklingen kom der ændringer. Luft My lokomotiverne blev suppleret med el My lokomotiver. En detalje er forskellen i kompressorens arbejdstryk. Kompressorens arbejdstryk er på My og Mv 1101 - 1144 mellem 6,5 og 8 bar. På My 1145 - 1159 er arbejdstrykket mellem 8,5 og 10 bar. Præcis de samme numre skiller luft My og el My lokomotiverne. Når en luft My og en El My kører i forspand, høres sikkerhedsventilen på luft My lokomotivet. Den forsøger hele tiden at blæse det høje tryk af.