Lidt søndags-luft - ad Rødby til
My 1158 er nævnt. Det er muligt det lokomotiv yder mere end andre My lokomotiver. Det har jeg ej bemærket men bemærker heller ikke alt – det har jeg bemærket. Først på sommeren i 1994 var mødetiden klokken 7. Toget hed vist 305 – et eksprestog mod Berlin. Toget var ikke stort – 4 vogne trukket af My 1158. Med stop i Høje Tåstrup, Næstved og Nykøbing Fl samt Gedser var toget vel et eksprestog. 10 minutter køretid, fra afgang København H kl 7.20 til afgang fra Høje Tåstrup Kl 7.30. Det gik nu meget godt men omkring Hedehusene ville FC Roskilde pludselig vide hvorfor jeg var kørt fra Høje Tåstrup – før tid! Jeg henviste til den knapt afmålte køretid og afviste påstanden. Det fik FC Roskilde til at erklære jeg VAR kørt før tid og - det var ikke var første gang - jeg havde gjort det! Her gjorde jeg opmærksom på fakta – om jeg var kørt for tidligt fra Høje Tåstrup, måtte jeg også have forladt København før tiden. Om deres påstand stemte – burde de stoppe toget og få mig erstattet af en fornuftig lokomotivfører, ligesom de burde tale med deres kolleger i København. FC Roskilde lod mig fortsætte.
I de år var de tyske vogne blevet så gode, at vi kunne bruge brummer signaler og samtale anlægget. Jeg fik fat i togføreren, spurgte om vi var kørt før tid? Det benægtede han men kendte sine kunder – sine lus på gangen – også i et internationalt tog. Når vi kom til Næstved ville han ordne den sag og jeg kunne forvente toget ville blive lidt forsinket. Sagen var så enkel som den var banal. Ifølge togføreren skyldes det en ”kollega” med bopæl ved Høje Tåstrup, med arbejde i Gedser billetsalg. Udover arbejdet havde ”kollegaen” et problem med at forlade sengen. Om toget var kørt, fandtes ingen andre muligheder for at komme på arbejde – end at tage en taxa, der kostede penge. Derfor gik ”kollegaen” til billetsalget i Høje Tåstrup og klagede over at toget var kørt før tid – igen! De gode mennesker i billetsalget troede på ”kollegaen”, der fik en DSB betalt taxa - fra Høje Tåstrup til Gedser. Det havde togføreren tidligere oplevet. Da vi ankom Næstved opsøgte han billetsalget; lånte en telefon og ringede til billetsalget i Høje Tåstrup – bad dem forstå at den pågældende ”kollega” IKKE længere skulle have en taxa men de kunne passende fortælle ”kollegaen” det er uanstændigt – at beskylde sine kolleger for sjusk – når vedkommende selv var en sovetryne. Åbenbart mente ”nogen”, at det kørende personale ikke vidste hvad klokken var slået.
Vi fortsatte og ankom Gedser men tid til at opsøge remisen eller lignende fandtes ikke. Ranger tiden var 35 minutter; fra ankomst til afgang. Rangermaskinen var sparet væk. My 1158 måtte rangere. Tilbage fra perronen til stations pladsen, hvor et omløb blev gjort. Så blev overførsels vognene trykket ombord på færgen og det langsomt. I Gedser skulle der ikke fortages hurtige rangermanøvrer. Fra færgen rangeredes i land og frem til pladsen, for så trykke tilbage til perronen. Togføreren havde andre arbejdsopgaver så rangerlederen fungerede som togfører, på det lokal tog My 1158 med én B vogn og personførende kørte til Nykøbing Fl. Her var ikke tid til andet end rangering. Fra perron til pladsen benævnt Skoven. Her blev den B vogn sat til side og to andre B vogne fundet frem. Efter oppumpning og bremseprøve var det tid til afgang. Der var afsat 14 minutter fra ankomst Nykøbing Fl, til afgang mod Rødby, med et materiel tog. Ved ankomsten til Rødby var der afløsning og løb mod borgerstuen hvor toilettet blev opsøgt. Siden København var en rum tid henrullet.