Lidt søndags-luft

af Oversmeden, 11/1 2025, 20:47 (4 timer, 20 minutter siden) @ torben61

Det hændte i og omkring Roskilde remise. I de dage museums virksomheden dér, hed DSB Damp og DSB havde en My reservemaskine, i den åbne remise del. My 1101 var tilgået DSB Damp, der tilsyneladende havde et ønske om at erhverve endnu et My lokomotiv. Flere blev diskuteret men Erik J. Hellesen var modstander af et af de omtalte lokomotiver. Erik havde opdaget der sad en dansk Titan hjælpedynamo i det lokomotiv. Ikke at han mærkede forskel i virkemåden men han var angst for, at reservedele ikke kunne skaffes. Det ER remise snak. Det blev fremsagt over spisebordet i mandskabs lokalet i Roskilde remise. Ikke at jeg var involveret i de beslutninger – sad blot ved samme bord. Hørte de store tale.

Hellensens evner ufortalt, så var diesellokomotiver næppe hans store interesse.
Faktisk var US-producerede hjælpedynamoer i klart undertal på My....så det var blot at vente på et (eller flere) eksemplarer kunne kanibaliseres.
På den ene side kunne det have lange udsigter for svenskerne købte gladeligt gamle lokomotiver i DSBs brugtvognshandel.
På den anden side, så havde visse af museumstogsgutterne gode kontakter til værkstederne, så mon ikke en aftale kunne laves den vej?

Fun fact: EMD producerede ikke hjælpedynamoerne - de blev købt af DELCO, som også var en del af General Motor Corp.
Vel var DELCOs hovedområde selvstartere, radioer og lign til biler, så var det også stedet for hjælpedynamoer.
Banemotorer og hoveddynamoer kunne EMD selv lave på fabrikken i LaGrange.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB G602
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak