Lidt søndags-luft - mod København H
Mx og My lokomotiver – lidt om deres sidste år ved DSB.
De ligner vel hinanden men har nogle forskelle. Kølesystemet på My indeholder tagventilatorer, styret af vekselstrøm. Mx har en stor rotor, drevet af motorens krumtap. Ved køling snurrer rotoren rundt – Noget der fik lkf Henning Vinkel til at spørge, om det var derfor Mx lokomotiverne på opstillings pladsen Belvedere svævede over skinnerne - nogen gange. Instruktøren erkendte at have mistet den del af undervisningen. Faktisk blæser rotoren luft op gennem taget – kan altså ikke bruges som helikopter.
Et af Mx lokomotiverne havde konstant indkoblet køling – uanset hvor koldt kølevandet måtte være. Styringen af køle systenet var defekt og sådan kørte lokomotivet i over et år. Da jeg fandt det ødelæggende for motoren, kobledes styringen tilbage i normal drift. Det gik fint; fra Godsbanegårdens Kt område til ankomsten på Lersøen. Da kom kølevandsalarmen og tvangs styringen blev genindkoblet. Da lokomotivet blev solgt fik jeg lov at klargøre det og køre prøveturen. Da var lokomotivet fint rengjort og forsynet med komponenter, der havde stået klar på hylderne – herunder en ny (renoveret?) kompressor og mange andre nye komponenter. Den nye ejer fik et velfungerende lokomotiv.
Tankning af Mx var en art problem. Lokomotivføreren skulle indtaste lokomotivets nummer i olieanlægget. Det var ikke et problem men anlægget reagerede med teksten ”Litra findes ikke.” Så gøres som Oversmeden skriver – Man gjorde hvad ”man” havde. Jeg tastede nummeret 1501 og kunne så fylde olie på Mx lokomotivet. Det viste sig at andre gjorde det samme. Et Gb rygte berettede at værkstedet havde registreret højt olie forbrug på Me 1501 hvorfor lokomotivet blev undersøgt. Ved undersøgelsen kunne et højere forbrug ikke registreres. Gisne kan alle – Hvordan kunne Mx lokomotiverne være i trafik – når de var slettet i den aktive flåde status?
En dejlig frostklar morgen forlod én hjemmet. Temperaturen skulle være – 6 grader Celsius mens mødestedet var Gb, til en 7 – 15 reserve. Ret efter ankomst blev jeg sendt på D stykket hvor et lokomotiv skulle klargøres. Bagerst på det område holdt 3 køreklare Mx lokomotiver – uden fremmednet og uden at være startet. Lokomotivmesteren blev forespurgt om det var bevidst gjort – at lade Mx lokomotiverne frost sprænge – Med den lave temperatur burde de være startet. Den venlige mand forlangte jeg skulle starte dem og jeg afviste hans krav. Efter den kolde nat skulle motorerne håndtørnes før start; et arbejde håndværkerne på Gb skulle gøre – så længe lokomotiverne befandt sig på Gb. Kort efter kom 3 mænd med tørne stænger og fik startet de kolde lokomotiver.