Lidt søndags-luft - mod København H
På Vestbanen mellem Ringsted og København var 140 km/t højst tilladte hastighed. På den bane måtte en My belastes med 1400 tons. Så meget vejede togets 7 vogne ikke men hastigheden oversteg godstogets – faktisk temmelig meget. De røde lokalvogne var vel konstrueret til 160 km/t men nedsat til maksimalt 140 km/t. De udenlandske vogne måtte givet løbe mere end 140 km7t mens togets Benjamin var My 1158. Ganske vidst var lokomotivet ”opgraderet”, fra en maksimal hastighed på 120- til 130 km/t men det var immerhin den afgørende faktor, for togets højeste hastighed. Episoden fandt sted mens lokomotivføreren troede på DSB og den brandvarme sommer 1994 endnu ikke var begyndt. Om ikke for DSB, så for kunderne og My lokomotivets ære – SKULLE den forsinkelse køres ind.
My + Mx var begge bygget til 133 km/t. Desværre har jeg ikke en kopi af ordlyden i kontrakten, men det var givet været noget med "120 km/t + 10% uden fare for lokomotivet". Den lille regneøvelse giver da 132 km/t.
Da hjul og banemotor var "copy-paste" af EMDs, så er det blot at kikke på EMDs standardgearinger, som ses neden. Med rød firkant er markeret gearingen til My og Mx.
83 mph giver lige 133 km/t....et utroligt dejligt sammenfald. For mig at se var det næppe et problem at kører 133 km/t med en My.....forudsat at spor og vogne kunne holde hertil.
Om jeg ikke husker helt galt, så var de mange planer for EC-tog beregnet for "Mz 360" og 7 vogne har næppe vejet mere end ca. 300 tons....så lidt fordel lige i dette tilfælde.
De helt store udlandstog husker jeg som et højere tal, men tjenestekøreplaner er ikke just noget jeg samler på....men andre kan jo slå efter.....mener togart "Mz 420" og "Mz 480" kunne findes.
Iøvrigt husker jeg rimeligt tiden i midten af 1990'erne - inden alskens togsæt fik bredt sig - som en tid hvor der nogle gange kunne være lidt vel rigeligt mange lokomotiver foran et tog. Det var typisk noget maskinplacering og ikke nødvendigvis begrundet i togets vægt. Ændre gange tog en My en tur med regionaltog....udenfor de vanlige løb på Sydbanen. Så ja, det skulle ikke overraske om en My havde taget et EC tog....der det var hvad "man" havde den dag og aflysning var sidste udvej; så hellere en forsinkelse.
Også i 1994 blev 30 året for Rødby-Puttgarden afholdt. I den forbindelse kørte 1101 + 1159 en tur med EC-tog til/fra Rødby.
Neden ses toget lidt syd for Næstved på vej til København. Der har næppe været problemer med at holde tiden og jeg husker ikke toget som specielt forsinket.