Lidt søndags-guf

af Oversmeden, 8/1 2025, 21:57 (16 dage siden) @ Emil

Jeg fik fortalt, at MY 1158 (eller 1159?) var udpeget til turen, fordi den/de havde mere motorkraft end andre. Måske var der flere af denne slags? Jeg ved det ikke. Men en spændende tur var det.


Måske mente de at 1158 (eller 1159?) havde mere motorkraft siden den var en af de sidste MY med 567D motoren og 1950 hk? :-)

Så er der gang i remiserygterne og misforståelserne......bliv endelig ved; underholdningsværdien er 125%.

Og så til lidt kedelig fakta omend en lille opbyggelig historie først.
For snart mange år siden (omkring 1999-2000) var der en artikel om en lokomotivførers liv på maskinen i DJKs medlemsblad.
Lokomotivføreren var VSA fra Århus, som var på My kursus i 1956 forud for leveringen af 1105-1124.
VSA kunne bl.a. berette om en tur med 1113 fra Nyborg til Århus hvor han vandt en hel del tid. Bagefter beskyldte distriktet ham for at have kørt for hurtigt, hvilket VSA benægtede.
Dén historie lå i baghovedet i mange år og senere fandt jeg dokumenter på DSBs interne snak omkring litra Mv (= loko med 16-567B dieselmotor + 1201-1202). Det viste sig at alle My kørerplaner i 2. distrikt var baseret på My med 567B motor (for så kunne alle My loko. bruges i flæng uden ballade omkring kørertid). Dette betød også at der kunne hentes en del tid med "store My" (= dem med 567C)....fuldstændigt som VSA oplevede det. Så nej, jeg tvivler på at han har kørt for hurtigt. Desuden er det tydeligt at visse af distriktets folk ikke kendte til den lille finte med kørerplanen.....

My 1158 fik en 16-645 motor i december 1992. Om lokomotivet fik en tur på belastningsmodstanden efterfølgende eller blot blev indstillet på "gefühl"; det ved jeg ikke.....men alt efter indstilling af det elektriske system, så vil diesellokomotiver være lidt forskellige mht. til trækkraft....og måske er ovenstående anprisning af 1158 blot en udløber heraf?
My 1159 - ingen oplysningen om skift af dieselmotor i DSB tiden.

Omkring effekt - og da jeg fornemmer at du er "grøn" udi EMDs forunderlige verden - så hold dig til DSBs angivelser.
Altså:
16-567B - 1700 hk
16-567C - 1950 hk
16-567D1 - 1950 hk
12-567C - 1425 hk
12-567D1 - 1445 hk
16-645E - 3300 hk
20-645E - 3900 hk.
Alle værdier kan naturligvis variere (+/-) og det opfattes som ganske normalt. Desuden er der også en usikkerhed på måleudstyret, så rent praktisk er det bare om at komme rimeligt tæt på, så er alle glade.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak