Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Knud Østergaard og "mælkeargumentet" (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/5 2013, 00:30 (4230 dage siden) @ Lars Kongshøj

Har der i historisk tid kørt en eneste mælketankvogn over Storebælt, eller var han helt ude på overdrevet? Vi har altid kunnet købe frisk mølk i købmand/supermarked/kiosk her i Kbh.

Nu vi er igang med erindringerne - så - ud over at jeg har gjort de samme observationer som Thomas og Ulrich - arbejdede jeg dengang i et Superfos selskab og den gode minister havde faktisk en pointe!

Vores landbrug har indrettet det sådan, at planteavl fortrinsvis sker på øerne mens de fleste køer befinder sig i Jylland. Så først dyrker vi korn på Sjælland - kører det til Jylland og hælder det i nogen køer som laver mælk -der så for ca. 1/3 dels vedkommende køres til Sjælland -forarbejdet eller som råmælk til Slagelse Mejeri. Slagelse er mig bekendt det eneste Arla mejeri på Sjælland.

Så Knud Østergårds pointe var god nok - det er bare rystende at ministeren for området ikke -selv efter lang betænkningstid -kunne komme op med flere grunde til en investering på20 mia. kroner.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak