Jernbanetunnel til Bornholm (Generelt)
Andre motiver kunne være et svensk ønske om erstatning af en færgerute med en tunnel, eller et mellemstatsligt ønske om bedre jernbanedækning af Europa.
For at sådan et projekt skal kunne løfte sig fra skitsebordet, så skal de Politiske, de Tekniske og de Økonomiske muligheder være til stede.De Teknikse og Politiske muligheder har givetvis været tilstede siden ca 1995, måske endda før.
Da Bornhol i sig selv næppe kan give et troværdigt trafikunderlag, så må en Sverige-Bornhom tunnel være en del af et større projekt, dvs enten Sverige-Bornholm-Tyskland eller Sverige-Bornholm-Polen.
Strækningen Bornholm-Tyskland er usandsynlig af 2 grunde:
- længere end Sverige-Tyskland (direkte)
- totale distance Gøteborg/Stockholm - Berlin bliver længere over Bornholm end over FemernTilbage bliver så Sverige-Bornholm-Polen
Denne vil kunne give kortere tider i mellem Sverige og Sydøsteuropa, men tunnellen fra Bornholm til Polen bliver stadig sammenlignelig i længde med Sverige-Tyskland (direkte)
Det eneste, der kunne få dette projekt til at blive bygget er en dansk deltagelse i projektet, og med Bornholm begrænsede indbyggertal, så må det blive transittrafikken, der kommer til at bære
Jeg kender ikke havdybderne på de tænkte strækninger, men i pricippet kunne en Bornholm-Polen godt blive billigere end Sverige Tyskland, og hvis man så er flere om at dele, så måske...
Men projektet ser mest ud som ønsketænkning.
Noget helt andet er at Gedser - øst-for-Rostock sandsynligvis er en bedre idet end Femern, nu da vi har Storebælt
Et helt andet motiv, kunne være at kaste et overdrevet projekt ud i medierne, for at få andre, mindre projekter, til at se helt fornuftige ud? Kattegatbroen over Samsø og en forbindelse mellem Gedser og Rostock ville se totalt forkert ud, hvis man havde foreslået dem før Storebælt, men i dag ser de jo helt fornuftige ud... ?
Marx' idé om at den fysiske verden udvikler sig efter princippet Tese -> Antitese -> Syntese er er temmelig uforståeligt; men nogen har foreslået at det i stedet kan forstås som et psykologisk princip vedr. problemløsning. Der er det min erfaring at hvis man i Tese- og Antitese-fasen principielt viger tilbage for drastiske tiltag, får man en shitty Syntese. Mao. hvorfor ikke overveje Kattegat- og Gedserbroer, tanker koster jo ikke noget?