Jernbanetunnel til Bornholm (Generelt)
Jeg tror ikke Sverige bliver et problem, så længe Danmark betaler.
Men man kunne måske samarbejde med kræfter i Skåne der vil have opgraderet banen til Ystad og have tog fra Malmö Lufthavn til såvel Malmö som København (det skal ske ved omlægning af banen mod Ystad). Banen kan opgraderes for svenske penge, men vil blive mere rentabelt med en sådan tunnel.
En toglinje med timedrift fra København til Rønne vil jo gøre en forskel her, og flytte flere passagerer end de nuværende IC Bornholm.
Når det er sagt, jeg tvivler stadig på økonomien, men er ikke principiel modstander af projektet.
Der er ingen grund til principiel modstand.
Men hvis projektet skal have en chance, så skal det være en del af en længere kæde.
Lad os starte kandestøberierne et helt andet sted.
Der skrives af og til om at Kina vil financiere bygningen af en forlængelse af jernebanen til Nordvestkina, så det bliver 1435 mm spor frem til den sydlige ende af det Kaspiske Hav, formentlig med en gren til Iran.
Lige pludselig blev det muligt at køre på Normalspor helt frem til Bosperus (vi ser bort fra at en stor sø i det østlige Tyrkiet skal passeres på færge, og at det nok også er nødvendigt at sejle udenom Iran)
Bosperus kan krydses af jernbanekøretøjer, hvis ikke bro, så færge...
Lige pludselig fik vi derved en generator af jernbanegods i mængder, der gør en Nord-Syd korridor fra Polen til Balkan interessant, også i Skandinavien.
Forhindringerne er 60 % Politik, 30 % Økonomi og 10 % Teknik