Jernbanetunnel til Bornholm (Generelt)
Det der mangler her vedr. tunnel, er som een skriver, nogle færøske politikertyper, der kan trumfe den slags ideer igennem.
Pas på, hvad du drømmer om. ;)
Var det ikke en ø på 12 indbyggere der fik en tunnel?
Det ved jeg ikke. Jeg mindes bare bl.a., at Sverige har et jernbanenet bygget til 200 km/t el. mere, Østeuropa har udbygget sine hovedstrækninger til 160 km/t, som er mere end mange danske strækninger, og Ruslands første prøvestrækning for højhastighedstog var mellem Helsinki og St. Petersborg. Togene mellem Helsinki og St. Petersborg er Allegro med en topfart på 220 km/t, mens de hurtige tog kaldt Sapsan mellem Helsinki og Moskva har en topfart på 300 km/t.
Som nævnt i andre debatter har Sverige samarbejdet med bl.a. Rusland, Polen og Tyskland om visioner for togdrift. Et af mine problemer i denne sammenhæng er de talrige jernbaneprojekter også i Europa, som pludselig blev ført ud i livet. Det mest underlige, jeg mindes at have læst om påbegyndte projekter, var, at DBs planer om direkte tog mellem Tyskland og London var udsat på ubestemt tid, fordi den nye jernbanetunnel gennem Alperne ikke blev færdig til tiden. Jeg aner ikke, hvordan de to projekter hænger sammen, men synes da, det er vanvittigt, hvis Tyskland borer en tunnel gennem en bjergkæde af hensyn til DBs ICE3-tog.