Jernbanetunnel til Bornholm (Generelt)
Jeg tror ikke Sverige bliver et problem, så længe Danmark betaler.
Hvis det går som med Femarnforbindelsen vil der sikkert være en dansk Trafikminister der er så forhippet på sagen at "vi" gerne betaler for det hele.
At man derefter vælger den dyreste og mindst henigtsmæssige løsning burde være en selvfølge. Man bygger da ikke bare en tunnel, det er bare to huller i jorden og ser ikke ud af nogetsomhelst på forsiden af verdens aviser. Nej, man skal have en højbro halvdelen af vejen, hvorefter banen på en kunstigt anlagt ø går ned i en tunnel. Idet man allerede har Chritiansø og Frederiksø, kunne den kunstige ø blive kaldt Henriksø (eller Ile du Henry).
Naturligvis vil det betyde en heftig stigning på banen, men det forventer DSB (der som en selvfølge skal stå for driften) at kunne løse med specialdesignede tog baseret på italiensk computerteknologi. Naturligvis skal der jo ikke være godstrafik på banen. Borholm er en del af Danmark, og inden den tunnel kan stå færdig er det sidste danske ikke-transtitgodstog kørt.
Helt ærligt, jeg kan godt forstå situationen på Bornholm, alt transport til og fra øen er dyrt, og det på en ø der er en del af udkantsdanmark.
Men man får ikke billigere transport til øen ved at anlægge et prestigeporjekt der aldrig vil kunne forrente sig selv på markedsvilkår. Prisen for at benytte tunnelen kan derfor ikke gøres billigere end færgerne, og så har man ikke opnået noget.
Hvis Danmark har 50 mia til overs, kan de bruges bedre til andet som stadigt vil kune gavne både Bornholm og resten af udkantsdanmark.