Er Ansaldo-Breda en sekunda leverandør? (Trafikpolitik)
Hele dette system - den københavnske Metro er leveret af - tadaaaaaa: Ansaldo Breda.
Ansaldo er også leverandør på sporvogne til Göteborg, lighrail til Los Angelse og vist nok også tog til Holland - ingen af steder er leverancen forløbet tilfredsstillende - så jow - Ansaldo kan godt katagoriseres som en sekunda-leverandør.
Nu må vi se hvad de forskellige undersøgelser kommer frem til. IC4 er tog der er samlet af standardkomponenter, der bruges i masser af andre tog.
Det er netop problemet med IC4 - bottom-up konstruktion. Ansaldo har fundet en masse gode del komponenter, men uden ide om hvordan de skulle bygges sammen. Denne uheldighed var DSB allerede opmærksom på for snart 10 år siden, men 'wistle-blowerne' blev med stor dygtighed fjernet fra IC4 projektet.
Ingen tvivl om at computersystemerne er et problem, men det var de også i IC3 togene i sin tid. Der skrottede man nogle Christian Rovsing computere og satte standard togsystemer i og kodede om. Man er jo mere eller mindre ved at gøre noget lignende med IC4.
Husk af IC3 var et af de første fuldt ud computerstyrede tog, det var meget avanceret for sin tid og som følge deraf også med mange børnesygdomme.
Idag er alting computerstyret og derfor burde den styringsteknologi Ansaldo benytter i IC4 være gennemprøvet, men Ansaldo har åbenbart forstået et forkludre alt.
DSB's organisation har nogle alvorlige problemer - den sidste afsløring dokumenterer dette til fulde. Det virker IKKE som om de er gearet til det game med EU udbud og leverandører fra udlandet ud over nabolandene.
Så sandt - så sandt. DSB har ageret fuldstændig hovedløst mht. IC4 projektet, man har ikke haft de nødvendige kompetancer til at foretage et sådant indkøb. Tiltrods for dette, så udråber DSB, indkøbet at nyt togmateriel som en af deres spidskompetancer....