Railjet og smuldret aftaler. (Trafikpolitik)
Her er det at jeg har en fornemelse af at DSB vidste at trenden gik mod udlicitering af jernbanedriften. Derfor ville man skabe sig et teknisk monopol - et højhastighedsnet baseret på dieseldrift, som konkurrenterne ikke ville kunne komme ind på, al den stund at DSB jo alligevel som regel får specialdesignet deres nye tog.
Sådan overvejelser gør man ikke. Mit indtryk det var trafikministreret som tog den beslutning.
Her er et notat mere om baggrunden:
http://webarkiv.ft.dk/Samling/20011/udvbilag/TRU/Almdel_bilag80.htm
Herfra vil jeg citere:
"Der blev i november 1999 indgået politisk aftale om de samlede satsninger på jernbaneområdet i perioden 2000 – 2004. Elektrificeringen indgik som et tema i forhandlingerne, men der blev ikke afsat midler til projektet. Begrundelsen var, at de økonomiske midler i de kommende år med større fordel kunne anvendes på andre forbedringer af jernbanenettet og togtrafikken, herunder en udvidelse af fjerntrafikken mellem Århus/Aalborg og København, som togrejsende relativt hurtigt vil kunne få gavn af. DSB fik tilslutning til at anskaffe det fornødne antal dieseltog til dette formål og til en generel fornyelse af materielparken i fjerntrafikken og den sjællandske regionaltrafik med dieseltog."
Mvh
Steen