Er Ansaldo-Breda en sekunda leverandør? (Trafikpolitik)
indkøbt hos en sekunda leverandør i Italien - og alle der har 'forsøgt' sig ud i det merkantile med en Italiensk leverandør ved om noget hvad det betyder i praksis.
Må man minde de forskellige debattører fra især vest for Storebælt om, at nede i undergrunden under København kører der en masse meget avancerede førerløse tog rundt med meget stor regularitet og meget få driftsforstyrrelser.
Ja, der var noget bøvl i starten - noget med for sen levering tror jeg - når tiden går godt går det jo i glemmebogen. Mange havde ikke for høje tanker om italienernes mulighed for at lave førerløse tog og der var også store betænkeligheder ved at der ikke var ret mange andre steder man havde førerløse tog i den skala der er tale om her.
Alle betænkeligheder er nu gjort til skamme.
Hele dette system - den københavnske Metro er leveret af - tadaaaaaa: Ansaldo Breda.
Nu må vi se hvad de forskellige undersøgelser kommer frem til. IC4 er tog der er samlet af standardkomponenter, der bruges i masser af andre tog. Ingen tvivl om at computersystemerne er et problem, men det var de også i IC3 togene i sin tid. Der skrottede man nogle Christian Rovsing computere og satte standard togsystemer i og kodede om. Man er jo mere eller mindre ved at gøre noget lignende med IC4.
DSB's organisation har nogle alvorlige problemer - den sidste afsløring dokumenterer dette til fulde. Det virker IKKE som om de er gearet til det game med EU udbud og leverandører fra udlandet ud over nabolandene.
--
Venligst
Michael Deichmann