Railjet og smuldret aftaler. (Trafikpolitik)
Togsæt er faktisk den perfekte løsning for den danske fjerntrafik. I modsætning til hvad nogle synes at tro, består den nemlig ikke kun af hovedstrækningen mellem København og Aarhus men også af en række regionale strækninger i Jylland. Der er lokomotivtrukne tog spild af penge, fordi der meste af tiden ikke er flere passagerer, end at de kan være i to-tre vogne.
Her udmærker togsæt sig så til gengæld ved, at flere kan køre sammenkoblet, hvor der er mange passagerer og så derefter deles for at fortsætte ad forskellige strækninger, hvor behovet er mindre. Hvilket så igen betyder, at der kan skaffes ofte og direkte forbindelser til mange forskellige steder. Ligegyldigt tænker der kun skal til Odense eller Aarhus måske, men særdeles nyttigt for alle dem der skal til Struer, Esbjerg eller Sønderborg.
Noget andet er så, at man selvfølgelig skal kritisk med hvem, man får til at producere. Og her togsæt bestemt ikke det eneste, diverse fabrikker og jernbaneselskaber i tidens løb har fået galt i halsen. Litra MJ og Di.6 er blot et par nyere eksempler i så henseende.
Med venlige togsæt-hilsner
Leif Jørgensen