Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Railjet og smuldret aftaler. (Trafikpolitik)

af Woodi, 3/5 2012, 01:02 (4597 dage siden) @ Fysikeren

Nu vil du så gerne have vognsæt.

Lad os antage der ikke er styrevogn.

Så kære Woodi, du vil gerne have vognsæt, men forklar hvordan driften skal fungerer på en måde der er mindst lige så smidig som i dag. Passagerne gider ikke forlængede stationsophold, tomme vogne på yderstrækningerne er der ingen der har gavn af og togskift er ikke særligt populært.

Kære Fysikeren. ;-)

Railjetten er jo en fast 7 delt enhed med styrevogn, men der er ingen der siger, at det absolut skal være sådan.

Man kunne forestille sig en StV+6vogne+lok +StV+4vogne+lok - altså en "sandwich" fra København og skille den i Fredericia, alt efter dens videre retning i fast ruteplansdrift, dermed ingen vognafkoblinger, kun en splitning af togdele med hver sin drivkraft.
http://www.youtube.com/watch?v=6DFajY3QK-Y&feature=related

Men det jeg tænkte på, var en fast StV+6vogne+El-lok over Storebælt til Fredericia og måske et lokomotiv udveksling til dieselkraft til Nord eller når Esbjerg engang er klar til el-drift. ;-)

IC3 produceres jo ikke mere og "gumminæsernes" fremtid er mere eller mindre på retirade, så den mulighed for at koble materiel sammen og lige så genialt som flexlinerne er uddøende.

Desuden skal man jo tænke over prisen på en EMU som f.eks ICE eller Stadler Flirt, altså en fast kombination af 6-7 enheder som kun er elektriske, hvorimod Railjetten kan drives med enten diesel eller el og dermed er mere fleksibel i den struktur som Danmark er skruet sammen på.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak