Railjet og smuldret aftaler. (Trafikpolitik)
Da DSB for 10 år siden skulle til at se på erstatning for IC3 havde man ikke udvist rettdig omhu (bevidst eller ubevidst) og fået sat gang i e-projektet igen, så derfor er DSB nødt til at gå ud og bede om bud på diesel togsæt atter en gang. Det er så det der er blevet til IC4.
Elektrificering blev standset lidt før beslutningen om at starte udbuddet som ende med IC4. Projektet til Århus var så små kommet igang da det blev standset, fordi man troede på at man kunne få dieseltog som kunne kørt hurtig nok..... køreledninger var bare en ekstraudgift... det var en meget klar beslutning om at standse elektrificeringen og satse på dieseltog i stedet.
Her er det at jeg har en fornemelse af at DSB vidste at trenden gik mod udlicitering af jernbanedriften. Derfor ville man skabe sig et teknisk monopol - et højhastighedsnet baseret på dieseldrift, som konkurrenterne ikke ville kunne komme ind på, al den stund at DSB jo alligevel som regel får specialdesignet deres nye tog.
Nu har man erfaret at det sådan set er meget svært at få fat på højhastighedsdieseltog, det har været en ret erfaring. Og DSB er blevet fanget i deres egen fælde.